2004-06-08

Blog-News: Demokratieverstärung und Werbeunterbrechung

--- Blogger sind mal wieder kräftig in den News heute. Spiegel Online bringt eine AP-Meldung über Japans "Star-Blogger" Joi Ito: An einem durchschnittlichen Tag verbringt Ito fünf Stunden mit seinem Web-Tagebuch oder beim Lesen von anderen Blogs, wie die "Weblogs" abgekürzt genannt werden. "Weblogs bieten viel von dem, was die Leute am Internet seit den ersten Anfängen fasziniert - einfach die Tatsache, dass jeder etwas publizieren kann", erklärt Ito. ... Ito ist sich sicher, dass Blogging eines Tages so einflussreich sein wird wie die Presse. "Bloggen wird die Art, wie man mit Medien und Politik umgeht, von Grund auf ändern", sagt Ito und verspricht sich davon "eine Erneuerung der überkommenen Demokratien". Doch Blogs sind nicht nur als Alternativ-Medien und Mittel zum Weltverbessern da. Die New York Times berichtet über die fortschreitende Kommerzialisierung der Blogosphäre -- natürlich am Beispiel von Nick Dentons Blogopire. Der Brite hat seinem Verbund nämlich inzwischen ein reines Werbeblog im Auftrag von Nike hinzufügen können -- nicht zur Freude aller seiner Mitstreiter: "A lot of marketers are interested in Web logs as a medium," said Nick Denton, publisher at Gawker Media in New York. "One thing to do is to run advertising campaigns on the sites. Some marketers are moving one step beyond that and looking at other ways they can engage this new form of independent media." The approach, Mr. Denton stressed, is borrowed from the print tradition of advertorials and special advertising sections. Although Nike did not exercise editorial control beyond contributing the 15 films, bloggers said they wondered whether bought-and-paid-for content could succeed in the idiosyncratic world of Web logs, where an independent and acerbic streak (particularly when it comes to mainstream media) is highly valued.

Update: Medienwissenschaftliche Ergüsse zum Thema Blog gibts zudem gerade neu vom Aufmerksamkeitstheoretiker Michael Goldhaber in First Monday in einem Essay zum Homo Interneticus: Increasingly, blogs — daily updates supposedly from an entirely personal perspective — have become a central focus of many people’s Web experience. A blogger captures our attention less through brilliance of expression, than by resonating with our own prior views, and also — often chiefly through various degrees of self–revelation. In general, the more intimate, the better; and the more supportive of a particular side, slant and style in some public debate, also the better each blogger then can direct our attention to other sites or sources, that further our knowledge of and loyalty to the same stance. We can easily be inundated in views, gossip, conspiracy theories, selected facts and so forth that serve to bolster the preconceptions that attracted us to such thoughts in the first place.